środa, 3 czerwca 2015

CHRUPIĄCY CHLEB Z MAKIEM

Ten chlebek charakteryzuje się niezwykle chrupiącą i aromatyczną skórką. Miękisz jest delikatny i puszysty. Pasuje doskonale zarówno do różnego rodzaju wędlin jak i do słodkiej konfitury. 


SKŁADNIKI na 2 bochenki

ZACZYN

450 g mąki chlebowej
270 ml wody
10 g soli
1/8 łyżeczki drożdży instant

CIASTO CHLEBOWE

450 g mąki chlebowej
350 ml wody
10 g soli
2 g drożdży instant
zaczyn przygotowany 12 godzin wcześniej

WYKONANIE

1. 12 do 16 godzin przed planowanym upieczeniem chleba wymieszałam wszystkie składniki zaczynu, przykryłam lnianą ściereczką i odstawiłam w ciepłe miejsce. Jeżeli zaczyn będzie zbyt sztywny można dolać odrobinę wody.
2. Po upływie 12 do 16 godzin przygotowałam ciasto chlebowe. Mieszałam wszystkie składniki oprócz zaczynu na pierwszej prędkości, tylko do momentu połączenia się składników. W trakcie mieszania partiami dodawałam zaczyn.
3. Po dodaniu całego zaczynu mieszałam jeszcze przez 2,5 minuty na drugim stopniu prędkości mieszarki. Ciasto było elastyczne i niezbyt luźne.
4. Wyjęłam ciasto z misy i położyłam na blat mocno obsypany mąką. Przykryłam ściereczką i odstawiłam na 50 minut.
5. Złożyłam ciasto w kopertę, mocno dociskając, tak aby pękły wszystkie pęcherzyki powietrza.
6. Ponownie przykryłam i odstawiłam na 50 minut. 
7. Po raz kolejny odpowietrzyłam ciasto, poprzez złożenie w kopertę.
8. Podzieliłam ciasto na dwie porcje i włożyłam do keksówek.
9. Posypałam bochenki makiem.
10. Przykryłam keksówki ściereczką i odstawiłam na 90 minut. 
11. Nagrzałam piekarnik do 230 stopni.
12. Przed włożeniem bochenków do piekarnika nacięłam je delikatnie ostrym nożem.
13. Zaparowałam piekarnik poprzez wlanie na jego spód 1/3 szklanki zimnej wody, szybko włożyłam blaszki z ciastem i szybko zamknęłam drzwiczki piekarnika. 
14. Piekłam przez 35 minut.
15. Po wyjęciu wystudziłam na kratce. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dodaj komentarz...