wtorek, 28 kwietnia 2015

WIEJSKI CHLEBEK

Wiejski chlebek, to taki rodzaj pieczywa, który znamy doskonale. Chrupiąca, złotobrązowa skórka i puszysty miękisz. Jest to pieczywo uniwersalne, smakuje wybornie zarówno z ulubioną wędliną jak i owocową konfiturą. 


SKŁADNIKI na 2 chlebki

ZACZYN POOLISH

450 g mąki chlebowej
450 g wody
1,5 g świeżych drożdży lub 1/8 łyżeczki drożdży instant

CIASTO CHLEBOWE

450 g mąki chlebowej
170 g wody
zaczyn poolish
20 g soli
16 g drożdży świeżych, lub 5 g drożdży instant

WYKONANIE

1. Dzień przed pieczeniem chleba przygotowałam zaczyn poolish. Wymieszałam drożdże z wodą, dodałam mąkę i wymieszałam wszystko dokładnie na gładką masę. Pozostawiłam na noc pod przykryciem.

2. Włożyłam do dzieży wszystkie składniki oprócz drożdży i soli. Mieszałam na pierwszej prędkości tylko do momentu, aż składniki połączyły się ze sobą.

3. Przykryłam dzieżę folią spożywczą i pozostawiłam na 30 minut. 

4. Dodałam sól i drożdże do masy chlebowej i mieszałam na drugiej prędkości, aż ciasto dostatecznie się rozwinęło, czyli około 2 minuty. Ciasto powinno być elastyczne i niezbyt luźne.

5. Przełożyłam ciasto na stolnicę obsypaną mąką, przykryłam je lnianą ściereczką i pozostawiłam na 25 minut. Następnie szybko złożyłam ciasto i ponownie przykryłam lnianą ściereczką. (informację jak składać ciasto chlebowe krok po kroku znajdziesz tutaj) Tym razem odczekałam 50 minut i po raz kolejny złożyłam ciasto. 

6. Ciasto chlebowe podzieliłam na dwie części i włożyłam każdą do foremki chlebowej.

7. Odczekałam 25 minut. Następnie włożyłam chlebki do nagrzanego do 240 stopni pieca. Zaparowałam, poprzez wylanie na spód piekarnika 1/3 szklanki zimnej wody. Piekłam 30 minut.  Chlebek po upieczeniu postukany w spód powinien wydawać głuchy dźwięk. Ostudziłam je na kratce. 










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dodaj komentarz...